انگیزه های ایجاد اتحادهای استراتژیک (با تمرکز بر صنعت خودرو)

بر اساس تحقیقات صورت گرفته در خصوص میزان محبوبیت و بکارگیری اتحاد استراتژیک در صنعت خودروی اتحادیه اروپا، سهم اتحاد استراتژیک در صنایع مختلف مورد بررسی قرار گرفته و نتایج زیر حاصل شده است:

صنعت خودرو 24 درصد، صنعت هوافضا 19 درصد، صنعت ارتباطات از راه دور 17 درصد، فناوری اطلاعات و رایانه 14 درصد، تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی 13 درصد و دیگر صنایع نیز 13 درصد بوده است.  با توجه به اهمیت و محبوبیت اتحاد استراتژیک در صنعت خودرو در این نوشتار قصد نگارنده آن بوده است که مهمترین دلایل و انگیزه­های اتحاد استراتژیک ذکر شود.

تسهیم ریسک

در سال 2004 جنرال موتورز و دایملر کرایسلر بزرگترین و پنجمین تولیدکنندگان خودرو در جهان،  تفاهم­نامه­های همکاری برای تولید موتورهای بنزینی- الکتریکی برای خوردروها و کامیون­های سبک را به امضاء رساندند. این تفاهم­نامه باعث شد هر دو شرکت از بابت هزینه­های بالای احتمالی و ریسک توسعه این تکنولوژی جدید در صنعت خودرو احساس راحتی و آرامش داشته باشند و از طرفی بخش­های تحقیق و توسعه داخلی هر دو شرکت تمایل زیادی برای مشارکت در ساخت این محصول جدید از خود نشان دادند. این مثال می تواند نشان دهد که اتحادهای استراتژیک می تواند مخاطرات تأمین مالی زیاد، مدیریت زمان و تأمین سایر منابع مورد نیاز جهت تحقق اهداف را کاهش دهد.

به اشتراک­ گذاری دانش تخصصی

شرکت­ های فورد، دایملر و رنو-نیسان در اوایل سال 2013 در یک اتحاد استراتژیک از نوع تحقیق و توسعه، گسترش و بهبود فناوری­های پیل سوختی هیدروژنی را برای افزایش قدرت خودروهای خود در پیش گرفته اند.

تغییرات سریع حوزه تکنولوژی، بالا رفتن ریسک توسعه محصول جدید را به همراه داشته است. از این رو شرکت­ها برای افزایش سرعت تولید محصول جدید و کاهش هزینه تحقیق و توسعه، ناگزیر از انعقاد اتحادهای استراتژیک با شرکت­های دیگر در این زمینه هستند.

به اشتراک ­گذاری منابع و مهارت­های مدیریتی

در ابتدای سال 2009 شرکت ایتالیایی فیات با خرید 35 درصد از سهام شرکت آمریکایی کرایسلر و در دست گرفتن بخشی از مدیریت آن شرکت توانست در خصوص تولید پلتفورم خودروهای کوچک همکاری و مبادلات دانشی مناسبی داشته باشد. این قرارداد موجب افزایش میزان فروش و توان رقابتی بین­المللی شرکت فیات شد. شرکت کرایسلر نیز به واسطه این قرارداد توانست به بازارهای جهانی و تکنولوژی بهره­وري مصرف سوخت خودروها دست یابد. از طرفی تقاضا برای خودروهای کوچک نیز در این شرکت افزایش یافت. در میانه سال 2011، فیات با 1.27 میلیارد دلار 51 درصد از سهم کرایسلر را بدست آورد. اتحاد فیات و کرایسلر باعث شده است در سال 2014 مقام هفتم فروش در دنیا را کسب کنند. سود خالصی که برای این اتحاد محاسبه شده 632 میلیون یورو یا 617 میلیون دلار آمریکا بوده است.

شرکت­ها اغلب برای حل مسائل و پروژه­های پیچیده از فقدان مهارت­ها و منابع مدیریتی رنج می­برند. از این رو اتحادهای استراتژیک در زمینه تسهیم منابع و دانش مدیریتی می تواند به عنوان راهکاری قابل اتکا در این زمینه مطرح شود.

کاهش هزینه

معمولاً سازمان­ها اموری را که در آن تخصص ندارند و برای آنان بسیار هزینه­بر است به صورت برون سپاری به شرکتی دیگر واگذار می نمایند. اتحاد استراتژیک مناسب می تواند راهکاری جایگزین برای برون­سپاری باشد. اتحاد استراتژیک ضمن افزایش ضریب نفوذ دانش در طرفین اتحاد و انتقال دانش و تجربه به همدیگر، بی شک به صورت مستقیم و غیرمستقیم هزینه­های تولید را کاهش می­دهد.

دستیابی به مشتریان جدید و جهانی شدن

دستیابی به مشتریان جدید همواره با هزینه های بالایی از قبیل تبلیغات، ترفیعات، انبارداری و سیستم توزیع مواجه است. در اواخر سال 2006 شرکت ای بی[1] و شرکت گوگل بر سر موضوع تبلیغات با هم توافقاتی داشتند. گوگل قرار شد در خارج از ایالات متحده امریکا برای این شرکت تبلیغ نماید و در عوض شرکت ای بی نیز بخشی از هزینه تبلیغات خود را به شرکت گوگل پرداخت نمود. اخیراً نیز شرکت ای بی برای تبلیغات در داخل ایالات متحده امریکا از شرکت یاهو کمک گرفته است.

خیلی از شرکت­ها، همچون جنرال موتورز و فورد، یک سهام حداقلی از سایر شرکت­ها در خارج از کشور خود  خریداری نموده­اند به این امید که بتوانند از این طریق به آن بازارها دسترسی داشته باشند. شرکت IBM امیدوار بود با بستن اتحاد استراتژیک با گروه لنوو بتواند به سهمی از بازار کشور چین دست یابد.

بنابراین همواره بسیاری از شرکت­ها از طریق اتحاد استراتژیک می توانند امکان دسترسی به بازارهای جهانی و جهانی شدن را بهتر از پیش فراهم آورند.

منابع

DePamphilis, D. M. (2014). MERGERS, ACQUISITIONS, AND OTHER RESTRUCTURING ACTIVITIES (SEVENTH ED). San Diego: Academic Press is an imprint of Elsevier.

Kuznetsova, N. V. (2016). Strategic Alliances : Industry-specific Characteristics of the Achievement of a Competitive Advantage. International Journal of Economica and Financial, 6(1), 109–117.

ترجمه و تلخیص: صادق قادری کنگاوری

[1] . eBay

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *